Po wypełnieniu ankiety uczniowie za każdą odpowiedź „TAK” przyznają sobie 1 punkt.
Ilość odpowiedzi „tak” zbliżona o 22 świadczy o tym, że umiesz dbać o siebie i wiesz jak to robić.
Ilość odpowiedzi „tak” poniżej 12 świadczy o tym, że musisz nadrobić zaległości w dbaniu o siebie.
3. Spróbujemy zastanowić się nad tym, czym jest dla nas nasze Cisło i dlaczego jest ważne. Wiele czasopism zwłaszcza dla kobiet , zamieszcza artykuły na temat dbania o siebie, wyglądu, sylwetki. Przyjrzyjcie się niektórym czasopismom i powiedzcie, jaki typ sylwetki one promują?
Nauczyciel rozdaje uczniom przykładowe czasopisma kobiece, uczniowie przeglądają. Następnie nauczyciel rozmawia z uczniami.
- Jak wyglądają osoby przedstawione w tych czasopismach? (szczupłe, wysokie, eleganckie, itp.)
- Czy wszyscy mogą tak wyglądać? (każdy ma inny wzrost, sylwetkę, itp.)
- Czy dbanie o siebie oznacza korzystanie z drogich kosmetyków?
Gazety promują kult modelek. Czy warto poddawać się presji mody? Czy najważniejsza jest sylwetka, drogie ubrania?
4. Nauczyciel rozdaje uczniom małe kartki i prosi aby napisać na nich odpowiedź na pytanie: „Czym dla ciebie jest moda?” – w punktach.
Uczniowie piszą kilka punktów, następnie nauczyciel prosi, aby obok każdego napisać ocenę „+” lub „-„ w zależności od tego, jak dane zjawisko oceniają.
5. Nauczyciel wybiera jedną osobę spośród tych, którzy mają przewagę plusów i jedną spośród tych, którzy mają przewagę minusów i prosi aby uzasadnić swoje racje głośno, wobec wszystkich, można ze sobą dyskutować. „czyje argumenty bardziej przekonały?”
6. Nawiązaniem w dyskusji, do skutków naśladowania mody w kierunku starczym: zdrowie, skutki niewygodnych butów, niehigieniczne ubrania, itp.
7. Wnioski jakie młodzież może wyciągnąć z dzisiejszej lekcji.
Opracowała: mgr E. Koza